Pawai Obor Takbiran

Pawai Obor Takbiran

Cing Ato
Betawi Cakung

#TradisiBetawi
#MengikatBahasaNyengIlang

Dulu taun 80-an ke bawah tiap malem takbiran, entuh bocah-bocah kampung, bocah ngajian, bocah madrasah dan para ustaz bareng-bareng takbiran sambil pawai. Jalan sambil belerod memanjang dan  rame-rame bacain takbir. 

Lah, entu orang kampung pada bejejer di tembiran jalan liatin rombongan bocah-bocah lagi pawai. Dulu pan listrik kaga ada jalan rada gelap ntuk nerangin jalan bocah-bocah pada bawa obor nyeng dibikin pake bambu.

Sebelon acara dimulai, gelap-gelap buta bocah udah pada nyiapin golok ame gergaji buat nebang puun bambu. Bambunya juga khusus bambu tali bukan bambu ampel. Bambu tali rada jarang banyakan bambu ampel. Kalo bambu ampel bejibun banget pada belerod disunggalan pinggiran kampung. Ada juga bambu petung, cuman gede banget, kaga kecekel ame jari. Lah, kalo pake bambu petung bujug dah bisa temehe-mehe bawanya saking gedenya. Lagian juga bisa abingin minyak tanah segentong.

Bambu ampel kaga dipake lantaran lobangnya rada kecil, begitu juga bambu petung lobangnya gede banget. Mangkanya nyeng dipake bambu tali. kalo bambu tali entuh lobangnya sedeng, kaga kekecilan kaga kegedean. Jadi  Bambu tali entuh dipotong seukuran setengah meter. Kalo udah jadi dituangin minyak tanah lalu disumpel pake topo. Obor ditunggingin lantas entuh minyak tanah ngenain sumpel, kalo udah kiatan basa ama minyak tanah disundut deh entuh obor, nyalah aja entuh obor.

Kalau entuh obor rada-rada ngeriyep, kaga usah ditiup, tuju mulud juga kaga nyalah-nyalah. Cukup tunggingin aje entuh obor, pasti gede lagi entuh api. Cuman kudu ati-ati jangan ampe entuh minyak blewer bisa berabe, entuh api bisa bakar batang obor ame tangan.

Cuman kalo udah nyalah matiinnya rada susah. Ditiup ape mulut kremian ame bol rada mlodod belon mati juga. Ya, udah ditunggingin aja lalu tempelin di tanah dan digesek-gesek baru deh mati.

Pokoknya resep banget kalo lagi buat obor ampir sepotong kampung entuh bocah pada buatin obor. Kaga ada nyeng nganggur. Nyeng atu nebang puun, nyeng laen ngelorot bambu rame-rame, dan nyeng laen nyisikin entuh ranting bambu. Rada susah ngelorot bambu, kadang bambunya rada blibet ama bambu nyeng laen. Nyeng berabenya entuh lugut bambu pada kena lengen. Udah deh gatelnya kaga ketulungan. Bentol aja entuh lengeng. Nah, ntuk ngilangin lugut cukup diusekin di rambut. Ilang deh entuh lugut.

Pas kelar salat Isya entuh bocah pada kumpul di depan madrasah. Dijejerin entuh bocah memanjang ke belakang. Bocah-bocah empuan barisan paling duluan dan nyeng laki barisan paling blakang, sementara nyeng tua dampingin dan ngatur. Pak ustaznya kebagian mimpin takbir. 

Berangkatlah entuh rombongan sambil jalan kaki menuju batian nyeng disaba sambil takbiran. Dengan diterangin sinar obor. Disepanjang jalan ncang-ncing, baba, nyak, engkong, kumpi pada tereakin ame dadah-dadahin bocah-bocah nyeng pada ngikutin rombongan pawai. 

Endah banget rasanya pada saat entuh. Kekompakkan orang-orang kampung ntuk memeriahin malem takbiran. Pokoknye kaga terkirakan rasanya. 

Entulah di antara tradisi orang-orang Betawi dalem mengidupin malem takbiran. Semuanya diajakin dari nyeng kecil ampe nyeng tua bangka. Takbiran nyeng diucapin dengen ati nyeng gembira membikin ati bahagia sekali. Lantaran merupakan malem Kemenangan bagi mereka nyeng jalanin puasa.

Orang Betawi sejak kiyek-kiyek udah diajarin ntuk puasa. Dari mulai berbuka setengah ari  ampe pol. Mangkanya, orang Betawi ame agama amat perhatiin banget. Kaga ada orang Betawi nyeng kaga puasa, kecuali emang dari kecilnya baba dan nyaknya kaga open ame agama.

Dulu nyeng punya tivi bisa diitung. Jadi entuh bocah jarang nonton tivi, mangkanya kalo ada acara pawai obor takbiran udah bejibun nyeng ikutan. Pawai obor disamping sebagai salah atu wadah siar Islam juga sebagai hiburan bocah-bocah kampung. 

Sekarang udah ampir punah khususnya di kota, mungkin udah banyak saingan nyeng bikin bocah kurang tapi idep atau gegetun ame pawai obor, tapi di pinggiran kota Jakarta masing ditemuin kegiatan pawai obor pada malem takbiran.

Entulah orang tua-tua kita dulu dan para guru-guru ngaji. Ntuk nyiarin nilai-nilai keislaman dia aprokin dengen budaya lokal di mana budaya entuh banyak ngelibatin orang banyak. Islampun berkembang budayapun bertahan. Mangkanya Islam tersebar luas di Nusantara tercinta ini. 

Orang-orang tua kita juga dulu manut-manut ame kiai. Kaga pernah bantahin, ape nyeng disuruh kiai diikutin aja. Kaga pada nanyain dalilnya apa. Apalagi sampai bilang bid'ah entuh pawai obor di zaman nabi kaga ada. Mangkanya, orang-orang kampung adem aja. Islam berkembang dengan kearifan lokal. 

Salam literasi

Cakung, 28 April 2022
Cing Ato
Betawi Cakung
Penulis buku
Pegiat Literasi Madrasah
Guru Blogger Madrasah
Teacher MTsN 5 Jakarta

Komentar

Postingan populer dari blog ini

Melangitkan Doa

Duta Guru Inspiratif DKI Jakarta; Anugerah GTK Madrasah Berprestasi Tingkat Nasional 2024.

Hadiah dari Allah yang Terabaikan